Ferroukhi kom til Arabiske Filmdager

Free Men, Black Gold og The Beginning setter på hver sin måte den arabiske kulturen i fokus gjennom et historisk blikk. Med fortellinger vi sjeldent hører.

Ferroukhi, født i Kenitra i Marokko, høstet lovord sin første langfilm Le Grand Voayage fra 2004. Nå er han tilbake med Free Men. En spennende thriller som utspiller seg i det okkuperte Paris under andre verdenskrig, hvor det muslimske miljøet rundt Grand Mosquée de Paris reddet hundrevis av jøder ved å utstede falske papirer på at de var muslimer.

Ferroukhi forteller med filmen en historie som hittil har vært ukjent for mange, der medmenneskelighet og kultur er viktigere enn religiøse forskjeller. Du har muligheten til å møte ham under Arabiske Filmdager.

Svart gull
Storsatsningen Black Gold sender tankene til hendelsene rundt den arabiske våren, selv om filmen utspiller seg på 1930-tallet. Filmteamet var i gang med filmingen i Tunisia da president Zine El Abidine Ben Ali gikk av og flyktet fra landet. Filmproduksjonen ble flyttet til Qatar, men virkeligheten rundt innspillingen ble med på å prege filmen.

Black Gold viser møtet mellom den arabiske halvøy og kapitalistiske makters inntog etter oljefunn i ørkenen. To mektige rivaler havner på randen av krig når det oppdages svart gull i ingenmannslandet mellom dem. Flotte scener og fantastiske bilder gir en storslått ramme til de politiske intrigene som preger filmen. Black Gold reflekterer problemene denne regionen også i nyere tid har måttet ta stilling til og viser ungdommens kamp mot undertrykkende krefter.

black_gold1005x468

Fra Filmen Black Gold

Klassisk glimt fra Egypt
The Beginning er en egyptisk klassiker fra 1986, og regnes som en av Egypts beste filmer gjennom tidene. Gjennom humor og satire gir filmen et sjeldent godt innblikk i hvordan de arabiske diktaturene har fungert, og hvorfor den arabiske våren måtte komme. Etter en flystyrt befinner de overlevende seg i en oase med begrenset tilgang på mat og vann, uten redning i sikte. Forretningsmannen Nabih utnytter situasjonen og gjør seg selv til hersker over gruppen. Etter hvert som Nabih får mer makt, øker også ønsket om opprør blant de andre overlevende.

Filmen er en politiske satire som gir et godt innblikk i hvordan samfunn kan utarte seg, og hvorfor det ikke alltid finnes en vei unna et opprør. Dette er en film som fortsatt er høyaktuell som samfunnsanalyse, og som bare har blitt mer aktuell etter opprørene i den arabiske verden de siste årene.

Arabiske Filmdager ga med disse tre filmene en unik mulighet til å forstå den arabiske våren med nye øyne fra et historisk ståsted.